Varen in 2021

Ieder jaar zijn we zo’n 5 tot 6 maanden aan het varen. Ook in 2021 gooien we de trossen los met leuke vaarplannen. Dit keer richting het westen en zuiden: Noord-Brabant, Utrecht, Vreeswijk, Zuid-Holland, Zeeland, België en Frankrijk tot aan Parijs.

Zwitserlevengevoel

De definitie van het “Zwitserlevengevoel” is volgens ANW een onbekommerd en onbezorgd gevoel. Hiervoor gaan we jaarlijks op sneeuwexpeditie naar Savognin (Zwitserland). Ondanks onze leeftijd vinden we dat we behoorlijk aan het Zwitserlevengevoel voldoen. Om dit niet alleen tijdens onze wintersportvakantie te bereiken, hebben we als doel om 5 tot 6 maanden per jaar onderweg te zijn met ons schip en onze beagle. Dit hebben we vanaf het eerste moment aangegrepen. Soms gaat dit ten koste van het verbouwen zoals tijdens Sail Amsterdam 2015. Het vrije gevoel van het varen vinden we heerlijk en zorgt voor ons mede voor een onbekommerd leven. Met de technische aanpassingen in 2017 (spudpalen en boegschroef) gaat het varen ons steeds onbezorgder af. We zien door het varen steeds meer van Nederland. Als we er vandaan kunnen reizen met het openbaar vervoer naar ons werk, vinden we het een geschikte ligplaats.

Tijdens het varen en afmeren vinden we het belangrijk de historie van het schip te laten zien door het hele land. Dit doen we door onze aanwezigheid bij diverse historische evenementen zoals erfgoedmanifestaties van Het Historisch Bedrijfsvaartuig, Sail Amsterdam en de Lekkodagen. We hebben in 2016 een erfgoedmanifestatie mede georganiseerd: VreeswijkVolVaart! Bovendien hangen we vaak onze informatiebanner van bijvoorbeeld Het Historisch Bedrijfsvaartuig uit:

Informatiebanner Buiten Verwachting met historie

Hellingen voor nieuwe schroef

Voordat we onze trossen echt los gooiden, gingen we eind maart de helling in Vreeswijk op om onze nieuwe schroef te plaatsen. De motor werd met de vorige schroef helaas niet warm genoeg. Ook hoopten we met de nieuwe schroef meer snelheid te halen.

Woudrichem, de Biesbosch en Nederhemert

We zijn het seizoen in 2021 gestart rondom het Paasweekend. We zijn toen o.a. met onze buren van de Zes Broeders naar de Biesbosch gevaren om daar voor “anker” te gaan vlakbij een eiland, samen met een paar andere historische schepen. Het is dan nog heel rustig in de Biesbosch, dus er is volop van de natuur te genieten door met de bijboot lekkere wandelingen te maken en otters voorbij te zien zwemmen. Helaas draaide de Koninginnesluis niet, dus moesten we via de Beatrixsluis. Met de Zes Broeders langszij voeren we daarom eerst van de Koninginnesluis achteruit om bij de Amaliabrug te kunnen keren. Na de Biesbosch zijn we naar Woudrichem en Nederhemert gevaren. Er moest even naar onze spudpalen worden gekeken, waarmee wij op iedere plek waar ook geankerd mag worden, palen in de grond kunnen laten dalen. Daarmee boren we onszelf als het ware vast in de grond. Deze stroomtechnische update vond ik Woudrichem plaats. In Nederhemert gingen we even op bezoek bij oud-buurman (of is het dan “vrouw”?) Neeltje.

Utrecht

Na de Biesbosch voeren we naar Utrecht. Het leuke aan het liggen in Utrecht is dat je buiten de drukte van de stad ligt. Als je echter wilt, loop je in 10 tot 15 minuten de stad in. We hebben dat overigens dit jaar niet zoveel gedaan. We probeerden drukte te vermijden, dus we hebben met name ’s avonds window geshopt.

Meestal varen we 1 keer per jaar naar Utrecht om daar heerlijk te liggen, net naast hartje centrum.
Buiten Verwachting in Utrecht

Vreeswijk

Omdat we nog enkel glas in de stuurhut hadden, zorgde dat voor veel condens en ontsnapping van de kou. Daarom wilden we hier dubbelglas in zetten. Ook was het hout van de stuurhut toe aan een nieuwe laklaag. We hebben dus gecombineerd: kaal schuren, dubbelglas zetten en weer in de lak zetten. Bovendien lekte nog een gedeelte van de doorvoer van het stuurhutdak (niet fijn 🙁 ) en dat hebben we ook onder handen genomen door een nieuw “zomerdak” te plaatsen. Op momenten dat het droog en warm genoeg was, kreeg de speedboot ook een beetje liefde. Het is erg fijn om met het schip te varen, maar het thuis in Vreeswijk liggen, heeft als voordeel dat de werf in de buurt is, dat we kunnen socializen met de buren en dat alle voorzieningen zoals stroom en water aan de wal goed geregeld zijn.

Woudrichem en Nederhemert

Toen de nieuwe stuurhut en het nieuwe stuurhut dak erop stonden, gingen de trossen weer los. Nu voor langere tijd. Eerst voeren we weer naar Woudrichem voor een hardware-update van de spudpalen. We waren toen weer in de buurt van Nederhemert, dus gingen ook daar weer even langs, waar we de dynamo nog hebben gereviseerd. Ondertussen bouwden we laklagen op de stuurhut op.

Dordrecht en Numansdorp

Aanvankelijk wilden we eind juni naar de Brouwersdam varen voor Concert At Sea. Helaas ging dat wegens Covid-19 niet door. Tot midden juli moesten we nog werken en dus goed thuis kunnen werken. Daarom zijn we, totdat we midden juli vakantie hadden, in Zuid-Holland en Zeeland blijven hangen. Eerst voeren we naar Dordrecht en daarna zijn we naar Numansdorp gevaren. Wessel heeft lange tijd in Numansdorp gewoond en we vonden het dan ook leuk om daar weer eens terug te komen. Dit keer met ons schip.

België, maar geen Frankrijk meer…

Als kers op de taart, zouden in onze zomervakantie naar België en uiteindelijk Frankrijk varen. We wilden via Terneuzen naar Gent en via Charleroi dan over de Sambre naar Parijs: het leuke van een smal schip en het was iets waar we al jaren naar uitkijken. Vanaf Parijs zouden we dan weer wat oostelijker naar België en via Maastricht weer Nederland in varen. Vanaf maart begonnen met al specifiekere plannen hiervoor en het verzamelen van kaarten om de route te bepalen. Helaas liep het anders…

Over de Oosterschelde en daarna Westerschelde voeren we eerst naar Terneuzen. Vanaf Terneuzen gingen eindelijk de trossen los naar België. Spannend om vervolgens echt in België te varen en dwars door Gent heen te gaan. Na Gent gingen we over de Leie door naar Deinze en via Kortrijk naar Bossuit. We zouden bijna aankomen in het Wallonië. Helaas gaf de motor in Bossuit problemen. Dusdanig grote problemen, dat we uiteindelijk vanuit België terug zijn geduwd en gesleept naar Vreeswijk.