Vaarplannen in 2021

Ieder jaar zijn we zo’n 5 tot 6 maanden aan het varen. Ook in 2021 gooien we de trossen los met leuke vaarplannen. Dit keer richting het westen en zuiden: Noord-Brabant, Utrecht, Vreeswijk, Zuid-Holland, Zeeland, België en Frankrijk tot aan Parijs.

Zwitserlevengevoel

De definitie van het “Zwitserlevengevoel” is volgens ANW een onbekommerd en onbezorgd gevoel. Hiervoor gaan we jaarlijks op sneeuwexpeditie naar Savognin (Zwitserland). Ondanks onze leeftijd vinden we dat we behoorlijk aan het Zwitserlevengevoel voldoen. Om dit niet alleen tijdens onze wintersportvakantie te bereiken, hebben we als doel om 5 tot 6 maanden per jaar onderweg te zijn met ons schip en twee beagles. Dit hebben we vanaf het eerste moment aangegrepen. Soms gaat dit ten koste van het verbouwen zoals tijdens Sail Amsterdam 2015. Het vrije gevoel van het varen vinden we heerlijk en zorgt voor ons mede voor een onbekommerd leven. Met de technische aanpassingen in 2017 (spudpalen en boegschroef) gaat het varen ons steeds onbezorgder af. We zien door het varen steeds meer van Nederland. Als we er vandaan kunnen reizen met het openbaar vervoer naar ons werk, vinden we het een geschikte ligplaats.

Tijdens het varen en afmeren vinden we het belangrijk de historie van het schip te laten zien door het hele land. Dit doen we door onze aanwezigheid bij diverse historische evenementen zoals erfgoedmanifestaties van Het Historisch Bedrijfsvaartuig, Sail Amsterdam en de Lekkodagen. We hebben in 2016 een erfgoedmanifestatie mede georganiseerd: VreeswijkVolVaart! Bovendien hangen we vaak onze informatiebanner uit.

Informatiebanner Buiten Verwachting met historie

Woudrichem en de Biesbosch

We starten het seizoen in 2021 rondom het Paasweekend. We varen dan naar Woudrichem. Er moet even naar onze spudpalen worden gekeken, waarmee wij op iedere plek waar ook geankerd mag worden, palen in de grond kunnen laten dalen. Daarmee boren we onszelf als het ware vast in de grond. Vervolgens varen we naar de Biesbosch om daar voor “anker” te gaan vlakbij een eiland. Het is dan nog heel rustig in de Biesbosch, dus er is volop van de natuur te genieten door met de bijboot lekkere wandelingen te maken en otters voorbij te zien zwemmen.

Utrecht

Na de Biesbosch zullen we naar Utrecht varen. Het leuke aan het liggen in Utrecht is dat je buiten de drukte van de stad ligt. Als je echter wilt, loop je in 10 tot 15 minuten de stad in. We zullen overigens nog even zien in hoeverre we dat dit jaar veel zullen doen. We proberen drukte te vermijden, dus vermoedelijk zullen we met name ’s avonds gaan window shoppen.

Meestal varen we 1 keer per jaar naar Utrecht om daar heerlijk te liggen, net naast hartje centrum.
Buiten Verwachting in Utrecht

Vreeswijk

Omdat we nu nog enkel glas in de stuurhut hebben, zorgt dat voor veel condens en ontsnapping van de kou. Daarom willen we hier dubbelglas in zetten. Ook is het hout van de stuurhut toe aan een nieuwe laklaag. We zullen dus combineren: kaal schuren, dubbelglas zetten en weer in de lak zetten. Bovendien lekt nu nog een gedeelte van de doorvoer van het stuurhutdak (niet fijn 🙁 ) en dat zullen we ook onder handen nemen. Als het droog en warm genoeg is, krijgt de speedboot ook een beetje liefde. Het is erg fijn om met het schip te varen, maar het thuis in Vreeswijk liggen, heeft als voordeel dat de werf in de buurt is, we kunnen socialisen met de buren en alle voorzieningen zoals stroom en water aan de wal goed geregeld zijn.

Rotterdam en omstreken

Als de stuurhut en speedboot weer op en top zijn, gooien we de trossen los naar Rotterdam en de omgeving van Rotterdam. Afhankelijk van de maatregelen die dan gelden, zullen we eind juni naar de Brouwersdam varen voor Concert At Sea. Tot midden juli moeten we nog werken en dus goed thuis kunnen werken en/of naar het werk moeten kunnen reizen. Daarom blijven we, totdat we midden juli vakantie hebben, in Zuid-Holland en Zeeland zwerven.

België en Frankrijk

Als kers op de taart, zullen we (afhankelijk natuurlijk van de dan geldende maatregelen) in onze zomervakantie naar België en uiteindelijk Frankrijk varen. We varen via Antwerpen en Brussel naar Charleroi en dan over de Sambre naar Parijs. Dat is het leuke van een smal schip en iets waar we al jaren naar uitkijken. Vanaf Parijs varen we weer wat oostelijker naar België en via Maastricht weer Nederland in.

En dan…? Who knows.